logoPK

Planirajte, radite, proveravajte i delujte kvalitetno

Liste grešaka

Koristi se kada je potrebno sakupljati greške ili neke pojave na jednostavan i pregledan način. Na ovaj način se prikazuju sve vrste grešaka i njihova učestanost u formi tabele jer je tabelarna forma pogodna za dalju analizu. Iz tabela je moguće ustanoviti trendove na osnovu kojih se može pristupiti daljoj eksploataciji rezultata i konkretnim korektivnim merama. 
 
 
 

Na sajtu američkog društva za kvalitet (American Society for Quality) možete pročitati više o ovom alatu kao i da preuzmete template za izradu svoje Liste grešaka.

Primer Liste grešaka:

alati kvaliteta liste gresaka

 

Stratifikacioni dijagram

Stratifikacija je tehnika koja se koristi u kombinaciji sa drugim alatima za analizu podataka. Kada su podaci iz različitih izvora ili kategorija spojeni, značenje podataka može biti nevidljivo. Tu pomaže ova tehnika, koja razdvaja podatke tako da obrasci mogu da se vide tj. omogućava da se više podskupova predstavi na jednom dijagramu. 

Kada koristiti stratifikacioni dijagram
- Pre prikupljanje podataka
- Kada podaci dolaze iz više izvora, kao što su smene, dani u nedelji, dobavljači ili grupe stanovništva
- Kada analiza podataka zahteva razdvajanje različitih izvora podataka

Na sajtu Američkog društva za kvalitet (American Society for Quality) možete pročitati više informacija o ovom alatu kao i da preuzmete template za izradu svog Stratifikacionog dijagrama.

Primer Stratifikacionog dijagrama:

alati kvaliteta stratifikacioni dijagram

 

Gantogram

Gantogram (Gantov dijagram) je tip stubastog dijagrama koji ilustruje raspored projekta. Gantogram ilustruje početne i krajnje datume pojedinačnih elementa projekta kao i njihov pregled.  Neki gantogrami takođe prikazuju zavisnost (tj. prednost mreže) odnosa između aktivnosti. Gantogrami se mogu koristiti kako bi prikazali trenutni raspored grafikona

Na sajtu Američkog društva za kvalitet (American Society for Quality) možete pročitati više informacija o ovom alatu kao i da preuzmete template za izradu svog Stratifikacionog dijagrama.

Primer Gantograma:

alati kvaliteta gantogram

 

Pareto dijagram

Pareto dijagram se koristi onda kada se iz velikog broja različitih činjenica želi na neki način identifikovati relativna važnost različitih pojedinosti procesa (ili grupe grešaka). Ovaj dijagram služi za identifikaciju najvažnijih problema, otkrivanje uzroka problema, i sl. Pareto dijagram najčešće potvrđuje pravilo "80 - 20" koje govori o iskustvenoj činjenici da je za 80% grešaka (problema) odgovorno 20% činilaca (uzroka). U praksi naravno ne mora uvek apsolutno da važi pravilo 80-20, već približno ovaj odnos (75-25, 70-30 i sl.).

Na sajtu američkog društva za kvalitet (American Society for Quality) možete pročitati više o ovom alatu kao i da preuzmete template za izradu svog Pareto dijagrama.

Primer Pareto dijagrama:

alati kvaliteta pareto chart

 

 

Histogram

Histogram je alat koji prikazuje distribuciju grešaka, pojava i/ili aktivnosti u grafičkoj formi i veoma je jednostavan za razumevanje. Histogram prikazuje podatke prema njihovim frekvencijama pojavljivanja. Svaka kolona predstavlja jednu ispitivanu grešku (pojavu, aktivnost). Visina kolone jeste frekvencija pojavljivanja. Histogram je dobar jer prikazuje sve vrednosti (i ekstremne), pruža grafičku (vizuelnu) informaciju o nekom procesu, (pojavi, aktivnosti) i pomaže da se donesu odluke o eventualnim mogućnostima za unapređenje.

Na sajtu američkog društva za kvalitet (American Society for Quality) možete pročitati više o ovom alatu kao i da preuzmete primer potrebnih podataka kako bi napravili svoj histogram.

Primer histograma:

alati kvaliteta histogram

 

Kontrolne karte

Kontrolne karte su pogodne za ocenjivanje stabilnosti nekog procesa. One služe za proučavanje variranja proseka, raspona i standardne devijacije za neki kontrolisani uzorak. Svaka kontrolna karta se grafički predstavlja kao dijagram. Na veoma jednostavan način se vidi kada su potrebne korektivne mere i da li je u određenom, posmatranom vremenskom intervalu, došlo do poboljšanja. Upotreba kontrolnih karata u praćenju i merenju nekog procesa naziva se statistička kontrola procesa (SPC - Statistical Process Control). Sama izrada kontrolnih karata je zasnovana na statistici i koristi se ili radi dijagnoze stabilnosti procesa, ili radi kontrole procesa ili radi potvrde da se proces odvija u zahtevanim uslovima. Kontrolne karte su dobre radi ranog otkrivanja pojave grešaka.

Na sajtu američkog društva za kvalitet (American Society for Quality) možete pročitati više o ovom alatu kao i da preuzmete template za izradu svojih kontrolnih karata.

alati kvaliteta kontrolne karte

 

Dijagram uzroka i posledice

Išikava dijagram (Fishbone - riblja kost dijagram) je poznat i kao dijagram uzroka i posledice zato što na grafički krajnje jednostavan način prikazuje odnos uzroka i posledice. Ove dijagrame je prvi razvio Kaoru Išikava, japanski guru kvaliteta tokom 1950-tih godina. Koristi se za sistematično istraživanje svih mogućih uzroka koji sačinjavaju neku pojavu (proces, aktivnost, grešku). Na rezultat nekog procesa utiče mnoštvo faktora između kojih se na prvi pogled ne vide uzročno-posledične veze. Ovaj dijagram pruža dobru osnovu za kompletnu analizu uzroka i posledica neke pojave (greške, problema).

Na sajtu američkog društva za kvalitet (American Society for Quality) možete pročitati više o ovom alatu kao i da preuzmete template za izradu svog Išikava dijagrama.

 Primer dijagrama uzroka i posledice:

alati kvaliteta ishikawa dijagram

 

 

O alatima kvaliteta

Svi modeli upravljanja kvalitetom (QMS, TQM i dr.) zahtevaju stalno merenje i poboljšanje kvaliteta. Primenjeni alati, tehnike i metode mere karakteristike kvaliteta proizvoda, procesa ili sistema uz definisanje akcija za njihovo poboljšanje. Tako su alati i tehnike postavljeni da vrše dve funkcije i to:

- da mere trenutne performanse predmeta merenja (procesa, sistema, proizvoda, usluge, aktivnosti i dr.)

- da rezultat korišćenja primenjenih metoda rezultuje merama unapređenja.

 

U teoriji kvaliteta postoji veliki broj alata, metoda i tehnika za poboljšanje kvaliteta pri čemu se sami alati i tehnike mogu podeliti u nekoliko kategorija, od kojih su najlogičnije podele na:

- statističke metode koje primenjuju matematičku statistiku u analizi i interpretaciji brojčanih (kvantitativnih) pokazatelja;

- menadžment tehnike koje zahtevaju analizu kvalitativnih (nebrojčanih) pokazatelja.

 

Korisna pitanja koja uvek sebi treba da postavimo su:

- Zašto nam treba određeni alat? (za ideje, za analizu procesa, za analizu uzroka, za planiranje, za ocenu, za analizu,…)

- Da li treba da proširimo ili da suzimo dimenziju posmatranja?

 

Alati koji su ovde predstavljaju 7 osnovnih alata kvaliteta i preuzeti su iz literature autora: Đekić I.: "Metode Poboljšanja Sistema Upravljanja Bezbednošću i Kvalitetom u Proizvodnji Hrane", Poljoprivredni fakultet Univerziteta u Beogradu (2010)

 

Druge alate kvaliteta, koji gore nisu navedeni, možete potražiti na internetu, pod imenom "quality tools".