ISO 26000 - Uputstvo o društvenoj odgovornosti je međunarodni standard koji daje uputstva i smernice u vezi sa društvenom odgovornošću.
Evropska komisija u svojim Smernicama za politiku društvene odgovornosti preduzeća (EC White Paper on Corporate Social Responsibility, 2003), društvenu odgovornost preduzeća definiše kao "koncept prema kojem preduzeće na dobrovoljnoj bazi integriše brigu o društvenim pitanjima i zaštiti životne sredine u svoje poslovne aktivnosti i odnose sa zainteresovanim stranama (vlasnicima, deoničarima, zaposlenima, potrošačima, dobavljačima, vladom, medijima i širom javnošću)". Cilj društvene odgovornosti je da doprinese održivom razvoju.
Organizacije širom sveta i njihove zainteresovane strane sve više postaju svesne potrebe za društveno odgovornim ponašanjem i prednostima koje iz toga proizilaze.
Učinak organizacije u odnosu na društvo u kome deluje, kao i njen uticaj na životnu sredinu, postao je presudan deo merenja sveobuhvatnog učinka i njene sposobnosti za kontinuirano efektivno delovanje. To je delom odraz rastućeg prepoznavanja potrebe da se obezbedi zdrav ekosistem, socijalna jednakost i dobro upravljanje organizacijom.
Cilj ISO 26000 standarda jeste da pomogne organizacijama u njihovim nastojanjima da deluju na društveno odgovoran način i da ih podstakne da učine i više od samog poštovanja zakonske regulative, imajući u vidu to da je usklađenost sa zakonom osnovna obaveza svake organizacije i ključni deo njene društvene odgovornosti. Takođe, cilj ovog standarda je i da pomogne organizacijama da doprinesu održivom razvoju.
ISO 26000 obezbeđuje uputstva za sve vrste organizacija u vezi sa:
- pojmovima, terminima i definicijama koji se odnose na društvenu odgovornost,
- pozadinom, trendovima i karakteristikama društvene odgovornosti,
- principima i praksama koji se odnose na društvenu odgovornost,
- ključnim temama i pitanjima društvene odgovornosti,
- integrisanjem, primenom i promovisanjem društveno odgovornog ponašanja u okviru organizacije i, preko njene politike i prakse, u sferi njenog uticaja,
- identifikovanjem i angažovanjem interesnih strana,
- saopštavanjem posvećenosti, performansi i drugih informacija u vezi sa društvenom odgovornošću.
ISO 26000 sadrži dobrovoljne smernice, ne zahteve. On nije standard za sistem menadžmenta i nije namenjen niti je odgovarajući za potrebe sertifikacije, kao npr. ISO 9001:2008 ili ISO 14001:2004. Svaka ponuda za sertifikaciju prema ISO 26000 ili izjava o sertifikaciji prema ISO 26000 bilo bi pogrešno tumačenje namere i svrhe, kao i zloupotreba ovog međunarodnog standarda.
ISO 26000 dodaje vrednost postojećoj praksi u oblasti društvene odgovornosti i produbljuje razumevanje i implementaciju društvene odgovornosti putem:
- Razvijanja međunarodne usaglašenosti o značaju društvene odgovornosti i tema na koje se organizacije moraju fokusirati,
- Pružanja uputstva o transformaciji principa u efektivne aktivnosti,
- Redefinisanja najbolje prakse koja je već napredovala i širenja informacija na globalnom nivou za dobrobit međunarodne zajednice.
ISO 26000 u okviru svojih smernica definiše sedam načela društvene odgovornosti:
- Odgovornost organizacije za sopstveni uticaj na društvo i životnu sredinu,
- Transparentnost organizacije u donošenju odluka i aktivnostima koje utiču na društvo i životnu sredinu,
- Etičko ponašanje,
- Poštovanje interesa zainteresovanih strana, razmatranje istih i odgovaranje na njih,
- Poštovanje pravne države,
- Poštovanje međunarodnih normi ponašanja,
- Poštovanje ljudskih prava i prepoznavanje njihovog značaja i univerzalnosti.
Prednosti primene standarda ISO 26000
Percepcija organizacije i činjenice u vezi sa njenim učinkom u pogledu društvene odgovornosti mogu, između ostalog, unaprediti:
- Konkurentsku prednost,
- Reputaciju,
- Sposobnost privlačenja i zadržavanja zaposlenih ili članova, kupaca, klijenata ili korisnika,
- Moral, posvećenost i produktivnost zaposlenih,
- Stav investitora, vlasnika, donatora, sponzora i finansijske zajednice,
- Odnos sa kompanijama, vladama, medijima, dobavljačima, kolegama, korisnicima i zajednicom u okviru koje se obavlja delatnost.