logoPK

Planirajte, radite, proveravajte i delujte kvalitetno

Srbija ima šansu, sa Halal proizvodima otvaramo tržište od 1,6 milijardi ljudi

Halal pečat sve prisutniji na srpskim proizvodima. Poslednjih godina proizvode s Halal sertifikatom sve češće kupuje i nemuslimansko stanovništvo.

 

Da li je Halal pečat potvrda vrhunskog kvaliteta, za B92 govori direktor agencije za sertificiranje Halal kvaliteta Samir Tandir.

Koje su glavne prednosti tih proizvoda u odnosu na ostale?

Zahvaljujući spoljno-političkoj orijentaciji naše zemlje, koja je tradiconalno Halal tržiste prepoznala kao svoju izvoznu šansu, sve veći broj naših kompanija opredeljuje se za implementaciju našeg Halal standarda BAS 1049:2010.

Dobri odnosi koje predsednik Vučić gaji sa liderima tih zemalja prvenstveno sa prestolonaslednikom (UAE) Muhamedom Bin Zajedom Al Nahjanom i predsednikom Republike Turske Redžepom Tajipom Erdoganom, veliki su vetar u leđa svim našim kompanijama kada je u pitanju izvoz na ta tržista. Takođe dosta izvozimo i kada je u pitanju EU.

Dve trećine Halal kupaca na tom tržistu su nemuslimani koji Halal proizvode kupuju jer ih smatraju dodatno proverenim i kvalitetnim. Udruženje Halal potrosača u Londonu broji preko šest miliona članova od kojih su 4 miliona nemuslimani. To dovoljno govori koliko je Halal kao stil življena opšteprihvaćen. Proizvodi GMO ne mogu biti Halal sertificirani i to je jedan od razloga što se ljudi opredeljuju za kupovinu ovih proizvoda.

 

Predsednik Turske Erdogan i predsednik Srbije Vučić iz godine u godinu jačaju privrednu saradnju dve države. Koje proizvode sa Halal sertifikatom izvozimo u Tursku?

Odnosi između Republike Srbije i Republike Turske su možda najbolji u istoriji, a za to prevashodno zaslugu imaju dvojica predsednika Vučić i Erdogan. Korist od tih dobrih odnosa svakako najviše imaju građani i privrednici dve zemlje. Turci dosta investiraju, a mi izvozimo u Tursku, čime oni dobijaju kvalitetne proizvode, što se tiče Halala izvoz se prvenstveno odnosi na izvoz svežeg mesa i poljoprivrednih proizvoda koji su definisani kroz sporazum o slobodnoj trgovini koji je potpisan pre dve godine.

Srbija je jedina zemlja koja je bez problema ispunila kvotu kad je u pitanju sirovo meso koje je Turska dala, a zahvaljajući tome uspešno je pokrenuta mesna industrija Srem Šid. To je konkretan primer benefita koji je mnogostruk. Kompanija je uspešno privatizovana. Ona sada radi, izvozi, radnici redovno dobijaju plate, državi se uplaćuju doprinosi, a naši partneri iz Turske dobijaju sveže Halal proizvode.

 

A koje proizvode možemo da plasiramo na ovo veliko veliki tržište, a do sada nismo iskoristili priliku?

Halal tržiste je najbrže rastuće tržiste u svetu, ono broji preko 1,6 milijardi stanovnika. To je jako dinamično tržiste sa ogromnim potencijalima. Ima najmlađu populaciju i veliku kupovnu moć. Finasijski potencijal ovog tržista je ogroman i meri se milijardama dolara, Samo industrija Halal hrane i pića iznosi oko 1,5 triliona američkih dolara i predviđa se da će u narednih 5 godina rast biti dupliran.

Halal trzište kod nas obično podrazumeva hranu i piće. Ono je u stvari mnogo širi pojam i obuhvata segment usluga - ugostiteljstvo, turizam, finansije, zdravstvo, putovanja... Kao što vidimo potencijal je ogroman,a mi prvenstveno treba da se okrenemo regionu. Srbija ima odličan geografski položaj, imamo sporazum sa Ruskom Federacijom,sa Turskom, Cefta sporazum i u procesu smo pridruživanja EU, to su ogromne prednosti. Halal tržiste je jako prisutno i u regionu i naše kompanije u većini se odlučuju za implementaciju Halal kvaliteta zbog regionalnog tržista kao što su Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Makedonija, Albanija..

 

Da li će biti sada prilikom Erdoganove posete susreta sa privrednicima iz Turske koji žele da investiraju u Srbiji. Konkretno, da li je neko zainteresovan da uloži novac u proizvodnju Halal proizvoda?

Da li će privrednici uložiti svoj novac zavisi od izvoza i njihove poslovne strategije. Za očekivati je da će biti svakako investicija i u proizvodnji Halal proizvoda od strane turskih privrednika. Posle završetka posete imaćemo priliku da podvučemo crtu i vidimo šta je konkretno dogovoreno.

 

Koji su kriterijumi za dobijanje sertifikata?

Kriterijumi su jasni. Zainteresovana kompanija se javlja agenciji, gde popunjava određeni upitinik na osnovu toga se određuje pravni i finasijski okvir ugovora i utvrđuje obim posla koji je neoohodno pružiti kompaniji da bi se uspešno implementirao Halal standard kvaliteta. Sve kompanije koje su implementirale stadard do 4 puta se godišnje kontrolišu - 2 puta najavljeno i 2 puta nenajavljeno. Kompanije koje se bave proizvodnjom alkoholnih, svinjskih i GMO proizvoda ne mogu ni aplicirati za dobijanje Halal Sertifikata.

 

Halal proizvodi ne smeju da sadrže GMO, alkohol i svinjski želatin. Srbija je jedna od retkih zemalja u Evropi koja nije dozvolila GMO. DA li je to šansa da Srbija bude veći izvoznik?

Jasno je da GMO je jos uvek velika nepoznanica, kako za ljude iz struke,tako i za kupce. Imamo na globalnom nivou veliki otpor prema ovakvim proizvodima. Apsolutno sam ubeđen da velika šansa naše zemlje upravo leži u činjenici da je kod nas zabranjena proizvodnja GMO proizvoda,u prilog tome ide činjenica koju smo već istakli,da veliki broj ljudi kupuje Halal proizvode između ostalog i iz razloga sto znaju da oni sigurno nisu GMO.

 

Da li su Halal proizvodi skuplji u odnosu na ostale?

I ako implementacija Halal standarda nekada zbog specifičnih zahetva poskupi cenu finalnog proizvoda, oni u načelu na tržištu nisu skuplji zbog poslovne politike kompanija koje u potpunosti imaju razumevanje za zahteve svojih kupaca. To možemo podvesti pod društvenu odgovornost kompanije i opredeljenost da se kupcima izađe u susret i po cenu vlastite zarade. Najveće kompanije u Srbiji i regionu su naši klijenti i mi smo na njih ponosni. Moram istaći da smo jako ponosni što smo i od strane UAE dobili akreditaciju što je velika potvrda kvaliteta rada naše agencije. Dokaz da se naš rad i nas standard poštuju na globalnom nivou.Tako smo još jednom potvrdili da smo regionalni lider na ovom tržistu, sa dobijanjem te akreditacije stekle su se mogućnosti za izvoz mesa i prerađevina od mesa na tržiste UAE.

 

Koliko košta dobijanje Halal sertifikata? Koliko kompanija ima u Srbiji sa Halal sertifikatom?

Cena sertifikata zavisi od veličine kompanije, broja proizvoda koji se sertificira i rizika industrije koja se sertificira. Preko 50 kompanija u Srbiji je sertiicirano i taj broj i dalje raste.

 

U jednom od prethodnih intervjuua se spominjali Halal turizam. Koliko je on moguć u Srbiji? Koje lokacije bi bile interesantne?

Halal turizam je ogromna razvojna šansa Srbije. Mi imamo ogromna prirodna bogatstva planine,reke i banje... Halal turizam je u našem region relativno nov oblik turističke ponude, a podrazumeva da se turustima islamske veroispovesti omoguće dva osnovna aspekta: konzumacija Halal hrane u ugostiteljskim objektima i uslovi za dostojno obavljanje verskih obreda u skladu sa propisima.

Sama reč Halal u prevodu za arapskog znači nesto što je dopušteno odnosno stvari i dela koja su dopuštena. Prema svetskom turističkom i putničkom veću WTTC,putnici ( turisti mislimani) su potrošili 238 milijardi dolara u 2018. godini,njima je od svih usluga najvažnija Halal ishrana. Mnoge zemlje su angažovale specijalne kompanije za promociju svojih Halal potencijala. U regionu svakako prednjači BiH,gde su Arapi prvi po broju noćenja. Velikom brzinom napreduje i Hrvatska koja ima veliki broj sertificiranih hotela i restorana mora se priznati da mi ovde još uvek u ovom segmentu bojažljivo nastupamo i da kasnimo za regionom, ali i mi tu imamo veliku šansu,neophodno je da na tom polju još više promovišemo i otvorimo. Nije dovoljno da halal turisti posećuju samo Beograd. Moramo im pokazati i druge delove naše zemlje,kao sto su Sandžak, Zlatibor i V.Banja. Radi se o platežno jakim gostima koji u tradiciji imaju da na put idu sa svim članovima svoje porodice.

 

 

Izvor: b92.net